Wednesday, February 27, 2013

Har hört många olika teorier om Kompressionsförhållande många gånger på banorna, typ "Fan jag har 15kg i min morot idag" eller "Min snurra går knappt att dra runt på bakhjulet jag har så hög komp" För att förklara det enkelt är det så här. Kompressionsförhållande i den mening dom flesta i dagligt tal menar kallas statiskt kompressionsförhållande. Enligt mig är detta enbart ett mätsätt/ matematiskt sätt att räkna fram kvoten eller förhållandet mellan förbränningsrumsvolym och slagvolym, för att få ett lättfattligt "språk" som alla förstår. Slagvolym räknas fram enligt följande: Radie*radie*pi*slaglängd= exempelvis 497,21cc Sedan för kompressionsförhållandet: 497,21/volym förbränningsrum ex. 34cc=14,62:1 Vad många missar är att när motorn går är kompressionsförhållandet underordnat i betydelse till Dynamiskt kompressionsförhållande där kamaxel, kamaxelinnställning, tändningsinställning, täthet,mängd av bränsle luftblandning i förbränningsrum kommer in i beräkningarna. Kompressionen har höjts under senare år pga. att även durationen ökat på kamaxlarna i samma grad. Allt för en i teorin uträknad ökad verkningsgrad.